Kanada, iş görüşmelerinin durması nedeniyle olası demiryolu hizmet kesintilerine hazırlanıyor
Kanada, ülkenin iki ana yük demiryolu işletmecisi Canadian National Railway (TSX:CNR) ve Canadian Pacific (NYSE:CP) Kansas City’nin potansiyel büyük iş bırakma eylemleriyle karşı karşıya kalması nedeniyle demiryolu hizmetlerinde önemli bir kesintinin eşiğinde.
Lokomotif mühendisleri, kondüktörler, tren ve gar işçileri ve demiryolu trafik kontrolörleri de dahil olmak üzere yaklaşık 10.000 işçiyi temsil eden Teamsters sendikası, her iki şirketle de tıkanan müzakereler yürütüyor. Demiryolu operatörleri, anlaşmaya varılamaması halinde 22 Ağustos’ta işçi lokavtlarının başlayacağını belirttiler.
Geçmişi 1830’lara kadar uzanan ve 1919 yılında kurulan Canadian National Railway, Illinois Central Corp ve Wisconsin Central gibi satın almalarla büyük ölçüde büyüdü ve ağını Büyük Göller’den Meksika Körfezi’ne kadar genişletti.
Kökleri 1880’lere dayanan Canadian Pacific, tarihsel olarak Kanada’yı kıyıdan kıyıya bağlamış ve bir zamanlar madencilik ve otelcilik de dahil olmak üzere çeşitli işlerle uğraşmıştır. CP, 2001 yılında demiryolu dışındaki işlerini ayırdı ve 2021 yılında Kansas City Southern Railway’i satın aldıktan sonra CPKC oldu ve ABD, Meksika ve Kanada’yı birbirine bağlayan tek hatlı bir demiryolu ağı kurdu.
Hem CN Rail hem de CPKC, Kuzey Amerika’daki ticaret koridorları ve limanlar için gerekli olan kıyıdan kıyıya ağları ile Kanada ekonomisinde önemli bir konuma sahiptir. CN Rail’in ağı Vancouver’dan Halifax’a ve New Orleans’a kadar uzanmakta ve yaklaşık 25.000 kişiye istihdam sağlamaktadır.
CPKC’nin ağı Vancouver’ı Montreal’e bağlar ve yaklaşık 20.000 çalışanıyla Meksika Körfezi’ndeki ve Meksika’nın her iki kıyısındaki limanlara uzanır.
Bu operatörlerin gelir karışımı, çok çeşitli malların taşınmasındaki önemlerini vurgulamaktadır. 2023 yılında CN Rail’in navlun gelirinin %25’i tahıl, gübre ve kömürden oluşurken, metaller, mineraller ve orman ürünleri %24’ünü oluşturmaktadır. Petrol ürünleri, kimyasallar, otomobiller ve intermodal konteyner yükleri ise geri kalan geliri oluşturuyordu.
CPKC navlun gelirlerinin %35’ini kömür, tahıl, potas ve gübrelerin, %45’ini orman ürünleri, enerji, kimyasallar, metaller ve otomobillerin, geri kalanını ise intermodal konteyner yüklerinin oluşturduğunu bildirmiştir.
Daha önceki iş bırakma eylemleri, bu demiryolu operatörlerinin Kanada ekonomisi üzerindeki kritik etkisini ortaya koymuştur. 2019 yılında CN Rail işçilerinin grevi, kıtlıklara ve endüstriyel yavaşlamalara yol açmıştır.
CP Rail de geçmişte grevler yaşamış, 2018’de bir gün süren bir grev ve 2015’te arabuluculukla sona eren kısa süreli bir grev yaşanmıştır. CP Rail işçilerinin 2012 yılında katıldığı daha uzun süreli bir grev ise hükümetin müdahalesiyle sonuçlanmıştı.
Müzakerelerdeki mevcut çıkmaz sürerken, yaklaşan lokavtlar demiryolu sektöründeki geçmiş iş uyuşmazlıkları sırasında yaşananlara benzer potansiyel ekonomik aksaklıklara ilişkin endişeleri artırıyor.
Reuters bu makaleye katkıda bulunmuştur.
Bu makale yapay zekanın desteğiyle oluşturulmuş, çevrilmiş ve bir editör tarafından incelenmiştir. Daha fazla bilgi için Şart ve Koşullar bölümümüze bakın.